Öringsträffen 2008

På Fredagen så träffades vi i staden hemma hos Elias och gjorde falukorvsmacka med ägg
som vi skulle smaska på dagen efter!
Vi spred ut oss på Lördagen, Nicklas åkte över på västra sidan
och vi (Jag och Elias) tog den östra.
06.15 på plats och smaskade på korvmackan (se bild) och lagom mätta och klara till starttid!
469448-37
Vi vadar ut och börjar fiska av, andra fiskare kom och det tog inte mer än en kvart så hade dom en på. Kul för dom, jävligt skoj! =)
Vi hade lite småhugg och efterföljare på ett par andra ställen och på den avslutande fiske platsen fick jag ett vak 2 meter ifrån mig, tog ett par kasst sen satt den där!
En liten stackare som efter ett litet fotomodellsjobb fick simma hem igen.
469448-38
Elias hade ett par stycken varav en riktig best inne och vände över pallen men det var trögt, riktigt trögt och det kunde man se vid invägningen också.
Vädret som vi spådde skulle bli bra blev visst lite för bra, svaga vindar från sydväst, klart vatten och sol som brände mig på näsan.
Ja ja, vi tackar för en bra tävling och trevligt sällskap senare på restaurang koggen och lagom rund under fötterna avslöt vi ca 12,30 på munkkällaren!

Finns det hjärterum finns det.....

Idag hämtade jag ut paketet med alla giftiga typer av drag.
Tänkte även dela med mig av min vapenarsenal!
Är inte den hemliga typen när det gäller sånt klart man behåller dom allra bästa ställena för sig själv men med drag så kan jag tycka att det är ganska kul att titta ner i någon annans låda och därmed tror jag att andra kan vara lite intresserade av min!
Så på följande bild ser vi en del Sandgrävling samt Trout, Kinetic Salty och Skaersilden & någon Jensen Sea-Trout!
Det är det som vi hoppas kommer ta oss till en seger på Lördag!
469448-36

Det närmar sig!

Kul o se att det blir bra med folk till årets höjdare Öringsträffen 2008.
Det kommer ju krävas en ordentlig insats och en lastskopa tur för att slå sig in i topp 5 bland oss! Hehe. Nä men skämt o sido, jag hoppas alla får känna fisk på kroken och ha en trevlig naturupplevelse iallafall.
Och att senare få svinga något annat än spöet kanske ett par glas, Och då kneten, då svingar vi inte lugnt! =)
Vädret ser ju ut att bli nästintill perfekt. Enligt mig!
Laget (3 laxar i en laxask) utom Nicklas träffades i stan hemma hos Elias för att beställa lite giftigt bete till tävlingen.
Riktigt bra service må jag säga eftersom jag skrev att paketet önskas få snarast pga Tävling 26/4 så fick jag svarsmail redan någon timma senare att paketet var klart för posten så fort det blev måndag. Det tog 2 dagar och då beställde vi på en söndag!
Adressen var som sådan: http://www.fiskaonline.se/
Jag går fortfarande och hoppas innerligt på att min Rulle skall ha hunnit blivit lagad och hemkommen. Annars löser vi det på annat sätt!
Jag och Elias var ute och fiskade lite Torsk. Fick några fina på ett par kg iallafall.
Samma denna gång, 2 st fick gå i grytan och resterande fick simma ner i djupet igen efter ett litet kort för att bevara för framtiden!, Synd bara att någon hade lagt 100 meter nät ca 100 meter ut.
Riktigt tråkigt för det rörde sig en del Torsk och säkert bra många som fastnade i maskorna.
Torsken vi tog upp var utlekta och ett lagom antal för att mätta magen!
Torsken som gick tillbaka hade rom och eller var för små.
Lite mysko var att nästan all Torsk hade sår eller liknande revor där köttet syndes längs sidorna!
Om någon vet vad det kan vara så är jag mycket intresserad att få veta!
Har egna fundeluringar på att det kanske kan bero på skador vid Nätfiske, eventuellt någon typ av Lekskada men som sagt, om någon vet svaret så tveka inte att skriva!
Fint väder har regerat och jag ska på arbetsintervju imorrn!
Skojsigt skall det bli, behöver ett jobb nu!

469448-34
469448-35

Helgen!

Vädret har ju varit perfekt så det grämer en lite att man inte varit ute och fiskat.
Hoppas rullen kommer hem nästa vecka!
Men iallafall så skrev jag för någon vecka sedan om när jag och Albin var inne på tatueringsstudion och nu har jag hittat en bild på honom när han ligger och genomgår lite manlig smärta!
469448-33
Och nu efter ca 1 vecka så ser den ut såhär!
469448-31
Den tatueringen han valde har prytt min vägg inramad i tavla ganska länge och det känns otroligt kul att det var just den han ville ha, Nu har Marilyn Manson tagit över platsen på väggen och tribalen har ju fått en ny plats att glänsa på!
Tavlor var det ja, vi har inte gjort någon ny tavla men jag tänkte lägga upp nån bild på dom gamla vi har kämpat med ganska många timar!
469448-32
Ovan har vi den legendariska Slash från Guns and Roses med sin Dubbelhalsade gitarr! En bild som vi har gjort helt själva!
469448-30
Tv på bilden har vi Ozzy som har fått dela väggen med Billy Corgan
sångare i Smashing Pumpkins!
Dom här 2 tavlorna är en kopia av en redan färdig tavla som vi sett på internet!
Men nu vet dom som har skrattat när dom frågat vad vi gjorde i helgen
och fått svaret: vi har gjort en tavla!
Ni måste ju hålla med om att dom är riktigt snygga!
Hemma på min vägg har vi mr Mick Jagger (stones) och Marilyn Manson samt en glassgubbe!

Over and out. / John

...

Nu blir det lite torrt med inlägg här på bloggen men hoppas på att jag kan komma ut och fiska lite innan Öringsträffen iallafall.
Har lämnat in min fiskerulle på reparation, kullagrena havererade efter 5 månaders hårt fiske. Den pallade inte trycket helt enkelt!
Så nu i helgen får det bli lite slapptid, jag och Albin kanske skall göra en tavla (var ju ganska länge sedan sist).
Funderar på att göra en på Cornelis Vreeswijk.
Skulle passa bra på väggen bredvid Mick Jagger!
Återkommer med bild om det blir av!

Laget anmält och betalt till Öringsträffen 2008!
Pass på för vi är:

3 Laxar i en laxask!

Gick Torsk i jakt på Öring!

Fredag kväll:
Jag och Elias står med fingrarna i fyndlådan på Järn AB som vanligt och snackar skit.
Hittar en del intressanta drag som har stor potential att kunna lura både det ena och det andra! Elias passade även på att bunkra upp inför sommarens fiske.
Vi letade oss ut ca 250 meter ut från land och lyckas kroka på ett par torskar! Stiligt, En fick följa med hem för måltid och resten gick tillbaka försiktigt pga Rom.
Gick Torsk!
Lördag: Vi hoppas på att Nicklas ska förena sig med oss denna fina dag för det var havsöring på menyn men han valde annat tillhåll längre söder ut. Jag och Elias fiskade av en ordentlig bit på västra sidan och letade oss upp mot norr senare på kvällen ingen kontakt alls på eftermiddagen.
Vi skulle samlas inne i stan för att hyra en film och köpa lite godis.
Nu sladdade Nicklas förbi minsann,. han hade haft en fin bit på ca 4kg men tyvärr slet den sig fri och stack så långt bort den bara kunde!

Söndag:
Dugg i luften och vinden låg på alltför mycket i visby så vi sökte oss till hemtrakterna på Öst.
Och det tog inte lång tid innan jag med kisande ögon i motvind kunde se Nicklas gå ner på knän med håven i sin högra hand.
Började sakta vada mot honom och Elias men passade på att fiska av medans jag förflyttade mig.
En liten bit närmre så hör jag ett bekant ljud från Nicklas tillhåll, Det var Elias som letat sig närmre också och ljudet var från slirbromsen.
Nu jävlar blev det fart på mig för det här ville man ju inte missa, har ju gått så länge nu utan att fått sett någon HÖ så man var bra sugen på att knäppa ett par kort, men tyvärr så slet sig Elias fina bit på ca 3+kg inne vid fötterna och Nicklas berättade att hans var för liten så den fick åka hem igen.
Som tur var hade Nicklas också en kamera!
469448-28
Vi fiskade av en bit till och vinden hade nästan nått orkan kändes det som.
Ett tag så var det som om varje kasst blev trasslat för vinden tog tag i linan varje gång jag kastade ut.
Därav minnesgudstjänst imorgon för att hedra minnet av min trognaste och allra käraste kolega och vän mr Sandgrävling!
*18/01/2008
R.I.P. 13/04/2008
Du var en trogen tjänare!
469448-29
Så med gråten i halsen började jag röra mig mot dom andra, jag kände meningslöshet och ilska och kunde därför inte fortsätta mitt fiske på ett fridfullt och avslappnat sätt.
Kastar upp huvet mot Nicklas och visst fan står han där med spöet böjt.
Rör det sig måntro? Ja visst.
Gick bort och tog ett par kort på en fin bit som fick åka hem igen pga att den var för mörk helt enkelt!
Brun Öring
Så har vi haft det i helgen!
Mycket fisk som fick åka hem igen, men det gör faktiskt inte så mycket.
Tackar fiskar för en god fight och hoppas på återseende inom snar framtid!
Over and out för idag/helgen och hoppas att skitfisket varit med er andra också!
/ JC

Torsdag 10 april

Dåligt med skriveri och bilder på sistonde känner jag!
Har tyvär inte varit ute så mycket som jag hade velat.
Var ute med båt en sväng förra veckan och testade efter strömming men vi fick vända in mot land pga Dimma, Sikten var ca: 2 meter och på tok för farligt att chansa vart land var!

Dagen började i Slite men ganska snart var jag på väg in till LáStadá med Albin som skulle in och Tatuera sig. Det tog inte lång tid innan jag själv satt i Tatuerings stolen med ett par nålar i armen. Tänkte det var ju lika bra att fylla i armen medan man ändå är inne liksom!
Men nu till fisket, på kvällen kom jag äntligen ut en sväng på Östra sidan.
Gick inte så långt för det var ganska sent.
Precis spegelblankt på ytan så nu fick man vara försiktig och se upp vart man satte fötterna så man inte skrämde iväg Öringen och ja visst fanns dom där, Fluga hade nog varit att föredra då jag kunde se ett par vak där fisk var i ytan och nosade. Men jag ångade på med min blå sandgrävling då jag kände 2 nafs nu är det bara fråga om sekunder innan det skulle hugga och visst satt den där innan tanken ens hann svalna. Direkt upp i ytan och slå med draget, om den skulle lossna vore det nu eller nästa ytrusning tänkte jag så jag släppte efter lite extra på slirbromsen och visst stack den iväg, säkert 5-10 meter och sen upp i ytan och vidare ut i det fria. Attans också. Jaja tackar för den korta fighten
det var ju trots allt skönt att känna rycket i spöet!
Fin bit var det iallafall säkert 3+ kilo.
I helgen blir det mer fiske på HÖ men även försök på lite annan fisk

Våren värmer härligt mot en frusen kind!

Så här i nästan sommarlika dagar när solen värmer på
känns det underbart att få vara utomhus och fixa & trixi.
Jag Niklas & Elias var ute i söndags och letade efter
HÖ på Gotlands kusterna i det fina vårvädret.
Vi fiskade av ett par fina sträckor utan resultat innan vi begav oss mot ett lugnare ställe på NordV sidan som såg riktigt hett ut.
Där vadade vi i och tog oss en ganska bra bit söder på sträckan och just som jag o Elias står och planerar hemfärd och förbarmar oss i att det inte har varit någon typ av kontakt alls på hela dagen så ser jag Elias stå med en liten fin böj på spöet. Det tar inte lång tid innan han överraskat säger: Fan jag har ju en!
Bra gjort Elias, en liten blanking kunde landas utan några större spektakel.
Nu var det dags att åka hem.

Plötsligt piper det till i fickan, det var rapport från dom Nordligare och kallare breddgraderna och sms:et kom från min Mor och Far som just nu är i fjällen och pimplar röding. Och att vädret är så fint som det är just nu gör ju inte fiskeresan mindre bra direkt!
Dom delade gärna med sig av sin fångst med både bilder och film.
Kul, jättekul!
Dom brukar åka en gång varje år i mars och dom är ca 7-8 st som har gjort det nu i ganska många år.
Utsikt
Kur + Hus
469448-22
469448-23
469448-24
469448-25

Over and out! Ska in och hämta ut mina nya vadarbyxor så man kan få komma ut ytterligare ett par meter imorgon när storöring ska hugga!